Hudanalys på Clinique

Igår lockade jag med min fina "svägerska" (brorsans sambo) till Clinique så hon fick en hudanalys hon också. Vi har nog ganska lika hudtyper hon och jag för hon är en typ 2 fast med känslig hy och därför är ansiktsvattnet i typ 2 för starkt. Men som tur är så kan man byta ut ansiktsvattnet mot det i typ 1 istället. Om ni vill prova Clinique men tycker illa om deras starka ansiktsvatten så kan det vara bra att veta att det faktiskt finns ett ansiktsvatten utan alkohol (Mild Clarifying Lotion) som känns underbart mot huden.

Nu när jag fått reda på att min hy inte alls är torr
utan normal - fin blandhy - så var jag ju tvungen att ta reda på om mina produkter funkar ändå (Very dry to dry) och ja, det gör dem eftersom man oftast blir väldigt torr under vintern. Puh. Men till sommaren ska jag dit och göra en ny hudanalys eftersom huden oftast blir lite fetare till sommaren, så jag verkligen får rätt produkter. De rekommenderar en att göra flera hudanalyser per år (de är gratis!) och det gör jag mer än gärna då det ändå är så roligt :)



Kommentarer
Emma P

Jag är inte särskilt förtjust i Cliniques hudvård faktiskt. Dels gillar jag inte att ansiktsvattnet är så starkt och sen gillar jag inte att det är mineraloljor i krämerna. Rengöringen känns helt okej dock.



Vad jag egentligen ville säga var att jag tror att det aldrig är fel att ge sin hud extra fukt, det är ju värre om det är åt andra hållet, alltså att du använder produkter för fet hud fast du är torr.

2010-02-05 @ 11:19:14
URL: http://sminkan.blogg.se/
Liz

Svar till Emma:

Va tråkigt att du inte gillar Clinique. :( Jag tycker inte heller om deras starka ansiktsvatten men den utan alkohol är riktigt skön faktiskt. Mineraloljor? Vad gör de som inte är bra? (jag är inte så insatt i det tyvärr)



Vilka hudvårdsprodukter gillar du? Nåt tips? :)

2010-02-06 @ 15:50:44
URL: http://sminkliz.blogg.se/
Jennifer

Det var en jättekul grej att göra :) Jag är ganska nöjd än så länge, men tycker att det känns som att man har rätt många lager av krämer i ansiktet när man väl är klar, haha :P Har inte sett några stora förändringar ännu men det kanske kommer ;)

2010-02-07 @ 11:47:55
Liz

Svar till Jennifer:

Vanligtvis brukar man ge nya hudvårdsprodukter ca 2 veckor - 1 månad för att visa vad dem går för, men ögoncrémen kommer du se resultat av väldigt snart :) Du behöver ju kanske inte använda den gröna crémen om du inte vill, utan den gula ger dig kanske tillräckligt med fukt. Men ögoncrémen måste du använda för linjerna kommer smygandes utan att vi upptäcker dem i tid. Däremot har Make Up Store billigare ögoncrémer som är jättebra och räcker väldigt länge om du vill prova dem istället sen. Jag kan visa den 18:e.



Btw, själv har jag inte mindre än tre (!) crémer i ansiktet två gånger om dagen :P Den gula DDML, dag/nattcrémen och en extra fuktcréme :D

2010-02-07 @ 15:07:43
URL: http://sminkliz.blogg.se/
Emma P

Hej igen:) hade helt glömt att svara på denna kommentar. såg din kommentar nu och insåg då hur glömsk och ignorant jag var...



Mineraloljor är väldigt omtvistade. Problemet är väl att de kan tendera att lägga sig som en hinna över huden och täppa igen porerna. Andra menar på att huden inte kan ta upp ngn näring från dem. Det jag ogillar är att jag lätt känner mig kladdig och oljig om det är mycket mineralolja i krämer, men det är så olika, det är mineralolja i min flytande foundation från kanebo och den gillar jag. Jag tycker dessutom att mineraloljor kan vara bra när man är torr, har till exempel inga problem med att ha dem på händerna, endast i ansiktet. Men det finns ju mineraloljor av olika kvalitet såklart. Finns så mkt att säga om detta ämne, och så mkt har sagts. Är du intresserad tycker jag att du ska läsa detta inlägg, det är verkligen tänkvärt... http://rocketqueens.blogg.se/2007/july/mineraloljor-for-kosmetisk-anvandning-yay-or-nay.html



Jag kör ganska mkt på naturlig hudvård för närvarande. Gillar kräm och ansiktsvatten från L'Erbolario och använder rengöring från Lush. Ögonkräm brukar jag köpa från apoteket, så nej, jag är inte särskilt enhetlig i min hudvård:)

2010-02-10 @ 19:49:10
URL: http://sminkan.blogg.se/
Liz

Svar till Emma:

Vilket spännande inlägg! Jag var tvungen att läsa allt och även kommentarerna :D Intressant ämne, men eftersom Rocketqueen la fram sina argument så himla bra så känner jag att det är hellugnt att fortsätta använda produkter med mineraloljor. Tack för infon iaf :)

2010-02-11 @ 09:12:12
URL: http://sminkliz.blogg.se/
Emma P

Ja det är ett jättebra inlägg! Jag tycker att man ska ta debatten med en nypa salt och se till vad som faktiskt passar en själv. Gillar du en kräm ska du självklart använda den, mineraloljor funkar kanske jättebra för din hud. Jag är dock inte så förtjust som sagt, så jag väljer att avstå i alla fall i krämer för dagligt bruk.

2010-02-11 @ 15:20:23
URL: http://sminkan.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0