Basrutin

Något som jag älskar att läsa om är olika rutiner som folk har. Nu tänker jag främst på hudvårdsrutiner, hårrutiner, sminkrutiner och liknande. Jag får alltid massa inspiration från folk som vill dela med sig av det, både på bloggar och youtube. Man får tips på nya produkter och man får se i vilken ordning folk går igenom produkterna. Vissa applicerar dag/nattcréme först och sedan ögoncréme - jag gör tvärtom, vissa har i sitt värmeskydd precis innan de ska platta håret - jag har i det redan när det är dags för fönen, vissa lägger consealer först och foundation sen - jag gör tvärtom.

Så, här ska ni få se vilka produkter jag använder för att lägga min bas och i vilken ordning jag gör det:
(Alla produkterna är från Make Up Store förutom min consealer som är från MAC)



Jag ser alltid till att ha ett rent och återfuktat ansikte till att börja med. Sedan applicerar jag min primer, Silk Serum, på hela ansiktet med fingrarna. Detta gör att min foundation håller hela dagen och dessutom får jag en slät yta att arbeta med. Huden känns som silke efteråt.

Sedan är det dags för min foundation och jag använder Liquid Foundation i färgen Milk nu på vintern (Cream på sommaren och en blandning av båda på våren/hösten). Jag applicerar min foundation med en platt foundationborste och jag börjar i mitten av ansiktet och arbetar mig utåt. Små, korta drag med borsten så man verkligen arbetar in sin foundation ger ett mest naturligt resultat.

Därefter applicerar jag min Studio Finish Consealer från MAC i färgen NW15, med en syntetisk borste, under ögonen och runt näsan. Den täcker väldigt bra så man behöver bara ett tunt lager.

Jag fixerar min foundation med Loose Powder i färgen Milk och applicerar den med en stor puderborste. Se alltid till att skaka av överflödigt puder så det inte blir kakigt i ansiktet. Puder kan tyvärr göra att huden ser lite extra torr ut.

När pudret är på så tar jag samma puderborste och sveper Bronzing powder i färgen Tan lite lätt över pannan och tinningen ner mot kindbenen.

Sedan är det dags för mitt Blush i färgen Sugarpink som jag applicerar med min rougeborste över kindbenen. Vill jag markera dem lite extra tar jag mitt Bronzing Powder precis under kindbenen.

Jag fyller i ögonbrynen med den ljusaste skuggan i Tri Brow Color med en snedställd borste och applicerar Brow Set Fix i färgen Clear för att få stråna att ligga på plats hela dagen. (Missade att ta med den på bilden)

Jag avslutar med att spraya mitt Face Mist över ansiktet för att hjälpa till att fixera hela basen och samtidigt ge lite extra fukt till ansiktet. (Missade att ta med den på bilden också)

Hur gör ni med er basrutin?


Kommentarer
Hanna

Kan göra en basvideorutin så fort jag har tid, har fullt upp i helgen!

2010-01-30 @ 12:17:54
URL: http://hannaogren.blogg.se/
bella

Först lägger jag primer, ex skin serum.

Sen lägger jag quick fix för att släta ut förstorade porer.

Sen concealer, oftast cover all mix.

Efter det penslar jag på foundation. Liquid beige.

Bättrar ev. på med concealern om det behövs. (pensel 206)

Pudrar med stor puderborste med Sahara mineralpuder.

Med rougeborste lägger jag sen oftast ett matt solpuder, ex dual rio de janeiro längst med kindbenen och upp i tiningen.

Ett rosa rouge på kinden. Matt glory.

Så ser min favoritbas ut!

kram bella

2010-01-30 @ 18:49:39
URL: http://bellamakeupartist.blogg.se/
Liz

Svar till Hanna:

Åh va kul!! Det ser jag verkligen fram emot :)



Svar till Bella:

Vad kul att du ville dela med dig :) Quick fix har jag funderat på att börja använda men ska nog vänta lite då jag egentligen inte behöver den. Visst är Skin Serum helt fantastisk? :)

2010-01-31 @ 12:10:54
URL: http://sminkliz.blogg.se/
Emma - skönhet och smink

http://kipso.blogspot.com/2010/01/ansiktsrutin.html - harlagt upp min :)

2010-01-31 @ 16:51:47
URL: http://kipso.blogspot.com
Liz

Svar till Emma:

Åh va roligt att se! :)

2010-01-31 @ 19:13:45
URL: http://sminkliz.blogg.se/
Sminkan

Jag använder inte alltid foundation men oftast naturligtvis. Då har jag Max Factors Facefinity kompaktfoundation, antingen applicerad med svamp för mer täckning eller med kabuki för mindre täckning. Använder aldrig concealers och sådant då jag inte tycker att jag behöver det.



Förr, när jag hade flytande foundation, använde jag löspuder. Hade Milk ett tag, men den är så grov. Föredrar mer finmalda löspuder. vad tycker du om MUS löspuder jämfört med andra märkens? Kanske har det blivit bättre nu än det var förr? Eller så är jag bara kinkig...

2010-02-06 @ 16:04:32
URL: http://sminkan.blogg.se/
Liz

Svar till Sminkan:

Vad skönt att slippa använda consealer! Jag har så mörka ringar under ögonen så jag måste använda det där iaf, och på vintern blir jag så röd runt näsan så då har jag det där med.



Om jag ska vara ärlig så använde jag aldrig foundation/löspuder tidigare förutom vid festligare tillfällen, så jag har inte provat så många olika märken. Har du något bra förslag på nåt jag borde prova som inte är lika grovt som MUS? :)

2010-02-07 @ 00:49:49
URL: http://sminkliz.blogg.se/
Sminkan

Ett löspuder jag tycker håller hög klass för priset är IsaDoras Velvet Touch. Jämförde det på bloggen en gång, mot min andra favorit från Lancome, och de är absolut i samma kvalitet. Finns det tester av IsaDoras puder så känn lite på det. Hade jag en vettig burk skulle jag skicka över en sample till dig, men det undrar jag om jag har... Hittar jag en så återkommer jag.

2010-02-07 @ 08:47:32
URL: http://sminkan.blogg.se/
Liz

Svar till Sminkan:

Jag ska absolut gå runt på stan imorn och leta efter det pudret! Tack för tipset :)

Och tack för att du ens överväger att skicka ett litet prov till mig. Det gjorde mig väldigt glad :D

2010-02-07 @ 15:14:17
URL: http://sminkliz.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0